vuosikertomus

Tämä on Spinnova

Spinnovan missio on tuottaa maailman vastuullisimpia tekstiilimateriaaleja ympäristön ja ihmiskunnan hyväksi. Spinnova mullistaa tekstiilien valmistustavan maailmanlaajuisesti. Olemme kehittäneet teknologian uudelle mekaanisesti jalostetulle tekstiilikuidulle, joka tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon olemassa oleville materiaaleille. Spinnova ei ole vain asteen nykyisiä kuituja parempi, vaan se on monipuolinen teknologia-alusta, joka mahdollistaa vastuullisen kuidun tuotannon ilman liuottamista tai haitallisia kemikaaleja. SPINNOVA® on luonnollisin muuntokuitu, ja sen ominaisuudet ja käyttömukavuus ovat verrattavissa luonnollisiin tekstiilikuituihin, kuten puuvillaan ja pellavaan.

CeO

Toimitusjohtajan katsaus

”Olemme yksi harvoista vastuullisista tekstiili-innovaatioista, jolla on selvät suunnitelmat isoista volyymeista.”

Markkinan mahdollisuudet ja megatrendit

Kasvava tiedostavuus, ilmastonmuutos, kiertotalous.. Spinnovan markkinaa kasvattaa paitsi väestön ja keskiluokan kasvu, myös monet muut pitkäaikaiset megatrendit.

Teknologia ja strategia

Spinnovan teknologia matkii hämähäkin tapaa valmistaa seittiä, mekaanisesti ja ilman haitallisia kemikaaleja. Liiketoimintamallimme ja strategiamme koostuu kolmesta pääkohdasta; kuidun tuotantoteknologiasta, kuidun tuottamisesta ja tekstiilimateriaalien myynnistä.

Marimekko: Ajaton design tuo iloa sukupolvesta toiseen

Tiina Alahuhta-Kasko, toimitusjohtaja, Marimekko

Kuvailisitko Marimekon vastuullisuusstrategiaa?

Marimekon designfilosofia ja toiminta ovat yhtiömme alusta alkaen pohjanneet vastuulliseen ajatteluun, ja haluamme olla eturintamassa kehittämässä yhä vastuullisempia tuotteita ja toimintatapoja ja oman esimerkkimme voimalla viedä koko toimialaa kohti kestävämpää tulevaisuutta.

VASTUULLISUUS

Vastuullisuus Spinnovalla

Spinnovan koko liiketoiminta perustuu vastuullisuuteen. Teknologiamme kehitettiin vastaamaan globaalin tekstiiliteollisuuden suuriin vastuullisuushaasteisiin. Spinnova edistää myös YK:n kestävän kehityksen tavoitteita korvaamalla runsaasti vettä, hiilidioksidia ja kemikaaleja kuluttavia materiaaleja, kuten puuvillaa.

Vastuullisuusprioriteetit

Otimme ensiaskeleet Spinnovan olennaisuuden analysoimisessa vuonna 2021. Kartoitimme vuoden aikana senhetkisiä ja tulevia vastuullisuustrendejä ja -viitekehyksiä sekä keräsimme näkemyksiä sisäisiltä ja ulkoisilta sidosryhmiltä.

Spinnovan tiimi

Me spinnovalaiset olemme ylpeitä yrityskulttuuristamme, jossa välitämme toisistamme ja kuuntelemme toisiamme. Tiimimme työhyvinvointi on meille johtotason prioriteetti.

Vastuullisuuden verkosto

Olemme mukana useissa oman alamme sisäisissä sekä eri alojen välisissä yhteistyöhankkeissa, jotka edistävät vastuullisuutta maailmanlaajuisissa toimitusketjuissa ja tekstiiliteollisuudessa. Vuonna 2021 Spinnova oli mukana monissa kansainvälisissä aloitteissa.