Vuosikertomus

Spinnova lyhyesti

SPINNOVA. FOR ALL THAT MATTERS.

Missiomme on muuttaa globaalin tekstiiliekosysteemin raaka-ainepohja teknologiamme avulla. Innovoimme ja suunnittelemme maailman vastuullisinta tekstiilikuitua ja teemme tämän planeetan hyväksi, koska se on kaikkein tärkeintä.

Vuonna 2023 viimeisteltiin onnistunut teknologiatoimitus Woodspinille

Woodspin on Spinnovan ja maailman suurimman selluntuottajan Suzanon yhteisyritys. Toukokuussa 2023 Woodspinin tehdas Jyväskylässä vietti virallisia avajaisiaan. Lue lisää vuosikatsauksen sivulta 7.

Esittelyssä Spinnovan toimitusjohtaja Tuomas Oijala

Tuomas Oijala nimitettiin Spinnovan toimitusjohtajaksi elokuussa 2023 ja aloitti tehtävässään joulukuussa 2023. Lue Tuomas Oijalan esittely vuosikatsauksen sivulta 10.

Tekstiilikuitumarkkina tarvitsee vaihtoehtoisia luonnollisia kuituja

Spinnovan teknologia tavoittelee globaalia tekstiilikuitumarkkinaa, jonka koko oli noin 116 miljoonaa tonnia vuonna 2022, kun se vuonna 2021 oli 112 miljoonaa tonnia. Lue lisää markkinastamme ja markkinamahdollisuuksista vuosikatsauksen sivulta 14.

Spinnovan päivitetty strategia keskittyy teknologiamyyntiin

Spinnova julkaisi päivitetyn strategiansa ja strategiatavoitteensa 14.3.2024. Spinnovan liiketoimintaa ohjaavat megatrendit: luonnonkuitujen saatavuushaasteet, ilmastokriisi sekä jäteongelma ja kierrätyksen puute. Spinnova keskittyy myymään ainutlaatuista SPINNOVA®-kuidun tuotantoteknologiaansa. Lue lisää vuosikatsauksesta sivulta 16.

Spinnova esitteli kestävää denimiä Kingpins-messuilla

Spinnova esitteli ensimmäiset SPINNOVA®-kuidusta ja puuvillasta valmistetut denim-sekoitekankaat denimin ammattilaistapahtumassa Kingpins-messuilla Amsterdamissa lokakuussa 2023. Lue lisää vuosikatsauksen sivulta 25.

Kestävyys

Spinnovan kestävyysohjelma

Avainteemat

Intohimoisesti innovoiva

Uraauurtava innovaatio on yhtiön DNA:ssa. Testaamme ja opimme jatkuvasti, jotta voimme varmistaa parhaan mahdollisen positiivisen vaikutuksen.

Ilmaston puolustaja

Spinnova on ilmastomyönteinen yritys: se näkyy käyttämistämme raaka-aineista ja tuotannostamme aina siihen, miten rohkaisemme kaikkia sidosryhmiämme toimimaan. Teknologiamme mahdollistaa vähähiilisen tekstiilikuidun tuotannon ja ilmastohyödyt.

Luonnollisesti kiertävä

Spinnova noudattaa sekä omassa toiminnassaan että arvoketjussaan kiertotalouden periaatteita, jotka ulottuvat paljon kierrätystä pidemmälle. Rohkaisemme kumppaneitamme osallistumaan kanssamme kiertotalouteen siirtymiseen.

Perustat

Etiikka ja rehellisyys

Eettinen liiketoiminta ja sääntöjenmukaisuus

Ihmiset