Spinnova ja johtava ulkoilubrändi The North Face yhteistyöhön

Vastuullisia tekstiilimateriaaleja kehittävä Spinnova ja ulkoiluvaatejätti The North Face ovat solmineet kumppanuuden.

Spinnova ja The North Face, yksi maailman johtavista ulkoiluvaatebrändeistä, ovat allekirjoittaneet kehityssopimuksen uusien vastuullisten, teknisten ulkoiluvaatteiden kehittämiseksi. Yhteistyön tavoitteena on ekologisten SPINNOVA®-materiaaleja sisältävien tuotteiden kaupallistaminen ja SPINNOVA®-kuidun ensimmäisten kaupallisten tuotantovolyymien käyttö.

Tekstiilimateriaalien globaali kysyntä kasvaa nopeasti, ja sen arvioidaan olevan jopa 146 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä.  Ulkoiluvaatteet ovat kasvava vaateteollisuuden osa-alue. Nyt julkistettavan kumppanuuden tavoite on vähentää tekstiiliteollisuuden ympäristökuormitusta ja luonnonvarojen liikakäyttöä. Spinnovan ja The North Facen tavoite on synnyttää yhteistyössä ulkoiluvaatesegmenttiin ekologisia vaihtoehtoja tavanomaisille tekstiilimateriaaleille, teknisestä suorituskyvystä tinkimättä. SPINNOVA®-kuitu valmistetaan ilman haitallisia kemikaaleja, ja sen aiheuttamat CO2-päästöt ja vedenkäyttö ovat minimaaliset. SPINNOVA®-materiaalit eivät sisällä lainkaan mikromuovia ja ovat 100% kierrätettäviä.

– The North Face on vastuullisten ulkoiluvaatteiden johtavia toimijoita. Tämä on meille hieno mahdollisuus testata materiaalimme rajoja The North Facen kanssa. Haluamme näyttää alalle uudenlaista esimerkkiä ekologisuudesta yhdistettynä tekniseen suorituskykyyn, sanoo Spinnovan toimitusjohtaja ja toinen perustaja Janne Poranen.

– Meidän kaiken kattava tavoitteemme on luoda kierrätettävämpiä tuotteita, kehittää jatkuvasti innovatiivisia materiaaleja ja vähentää edelleen tuotteidemme ympäristövaikutuksia. Spinnova on meille ihanteellinen kumppani tällä matkalla, The North Facen globaali tuotekehitysjohtaja Oliver Lang toteaa.

The North Face on osa VF-konsernia, jonka liikevaihto oli 9,2 miljardia dollaria maaliskuussa 2021 päättyneenä tilivuonna. Spinnova odottaa sopimuksellaan The North Facen kanssa olevan merkittävä vaikutus Spinnovan pääsyyn markkinoille, joskaan tänään solmitun sopimuksen ei odoteta vaikuttavan Spinnovan taloudelliseen tilanteeseen vuosina 2021-2022.

Spinnovan pitkän aikavälin liiketoimintatavoitteisiin kuuluu SPINNOVA®-kuidun tuotantokapasiteetin kasvattaminen miljoonaan tonniin seuraavien 10-12 vuoden aikana. Spinnova tiedotti helmikuussa suunnitelmistaan rakentaa ensimmäinen kaupallinen tehtaansa Suomeen, vastatakseen vastuullisten materiaalien kasvavaan kysyntään globaalien tekstiilialan brändien taholta. SPINNOVA®-kuitua tuottavan tehtaan arvioidaan aloittavan tuotantonsa vuoden 2022 lopussa, yhteistyössä Spinnovan strategisen kumppanin Suzanon, maailman suurimman selluntuottajan, kanssa.