Respinin nahkajätekuidun pilottituotantolinja valmistunut

Vastuullisia tekstiilimateriaaleja kehittävän Spinnovan ja kenkäbrändi ECCO:n nahanhankintakumppani KT Tradingin yhteisyritys Respin on saanut valmiiksi pilottituotantolinjansa. Respin voi nyt aloittaa kehitystyönsä kaupallistaakseen mullistavan kierrätysmateriaalinsa, SPINNOVA[®]-nahkajätekuidun.

Toukokuussa julkistetun, Spinnovan ja KT Tradingin yhteisyritys Respinin, kumppaneilla on nyt pilottituotantolinja valmiina aloittamaan käynnistysvaiheensa. Pienen teollisen mittakaavan nahkajätekuitupilotti on Spinnovan suunnittelema ja rakentama, ja sijaitsee Spinnovan tiloissa Jyväskylässä.

Tämä tarkoittaa, että Respin voi alkaa tuottaa suurempia määriä nahkajätepohjaista kuitua tutkimus- ja kehitystarkoituksiin, ja kehittää materiaalista demotuotteita. Pilottivaihe on yksinoikeudellinen, mutta Respin-yhteisyrityskumppanit voivat ottaa kaupallisessa vaiheessa kehitystyöhön mukaan muitakin brändejä. ECCO:n nahankäsittelylaitosten sivuvirroista valmistetulla kuidulla on paljon potentiaalia monenlaisissa tuotteissa kuten kengissä.

Nahkajätekuidun valmistamiseen tarkoitetun tuotantolinjan pystyttäminen ei vaatinut Spinnovalta teknologian lisäkehitystä. Teknologia on sama, joka on havaittu toimivaksi Spinnovan puupohjaisen kuidun pilottituotantolinjalla, joka on ollut toiminnassa jo 2,5 vuotta.

Respin maksaa Spinnovalle 2,5 miljoonaa euroa pilottilinjasta ja Spinnovan tutkimus- ja kehityspalveluista pilottivaiheen aikana. Pilotoinnin arvioidaan kestävän noin vuoden.
– Olen ylpeä tiimistämme, joka sai tuotantolinjan valmiiksi onnistuneesti. Odotamme kaikki innolla nahkakuidun tuotekehitysvaihetta, toteaa Spinnovan toimitusjohtaja ja toinen perustaja Janne Poranen.

Raaka-aineen laadusta vastaa KT Trading, joka on erikoistunut nahka-alan globaaliin alihankintaan.
– Respin on erinomainen esimerkki siitä, miten pitkälle voimme päästä kun teemme yhteistyötä yli toimialarajojen. Meillä on yhteinen missio tutkia uusia tapoja käyttää uudelleen jätemateriaalejamme. Otamme innolla seuraavat askeleet tässä projektissa yhdessä Spinnovan ja ECCO:n kanssa, kommentoi KT Tradingin toimitusjohtaja Kristian Geert-Jensen.

Spinnovan puhtaalla, matalapäästöisellä teknologialla valmistetun nahkakuidun ekologisuus muodostuu uusiutuvasta raaka-aineesta, haitallisten kemikaalien välttämisestä ja minimaalisesta vedenkäytöstä. Nahkakuitu tuntuu tekstiilikuidulta, mutta on tehty nahkajätteestä, yhdistäen nahan luonnollisen kestävyyden ja joustavuuden sekä perinteisen tekstiilin keveyden ja tuntuman.

Kumppaneiden tiedon mukaan he ovat maailman ainoat toimijat, jotka pystyvät muuttamaan nahkajätteen tekstiilikuiduksi ilman haitallisten kemikaalien käyttöä.