Spinnovan T&K-langankehräämölinja vihittiin käyttöön Tearfilin tehtaalla Portugalissa

SPINNOVA OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE 8.5.2024 KLO 13.30

Spinnovan T&K-langankehräämölinja on vihitty käyttöön Tearfilin tehtaalla Portugalissa. Spinnova ja Tearfil solmivat kesäkuussa 2023 langankehruun tutkimus- ja kehitystyöhön liittyvän yhteistyösopimuksen, jossa yhtiöt jakavat kehruulinjan kapasiteetin. Kehruulinjan koneet on toimittanut Rieter, joka on maailman johtava langantuotantojärjestelmien valmistaja. Tuotekehityslinjaa käytetään SPINNOVA®-kuidun tuotekehitykseen ja testaukseen. Tavoitteena on kehittää kuitua siten, että sitä voidaan käyttää erilaisissa sovelluksissa kaupallisen mittakaavan lankatuotannossa sekä tehostaa kehitystyötä teollisten kumppaneiden kanssa. Kehruulinja sijaitsee Tearfilin tiloissa Portugalin Guimarãesissa, joka tunnetaan tekstiiliosaamisestaan. Kehruulinjan operoinnista vastaa Tearfil.

”Langankehruu on tärkeä askel SPINNOVA®-kuidun kehittämisessä uudenlaisesta kuidusta kaupalliseksi tuotteeksi, joka voidaan ottaa käyttöön tekstiilialan toimitusketjussa teollisessa mittakaavassa. Oma T&K-langankehruulinja tuo meille joustavuutta ja nopeutta kuituerien testaamiseen. Tavoitteenamme on tuottaa teollisuudelle ohjeet SPINNOVA®-kuidun käytöstä erilaisissa sovelluksissa Rieterin avulla, yhdistäen Tearfilin langankäsittelyn asiantuntemusta”, selittää Spinnovan tuote- ja vastuullisuusjohtaja Shahriare Mahmood.

“Olemme innoissamme voidessamme vihkiä käyttöön Spinnovan T&K-langankehräämölinjan Tearfilillä. Tämä kumppanuus Spinnovan kanssa on merkittävä virstanpylväs sitoutumisessamme tekstiiliteollisuuden kestäviin innovaatioihin. Jakamalla tämän huippuluokan kehruulinjan kapasiteetin, Tearfil ja Spinnova edistävät SPINNOVA®-kuidun kehitystä ja testausta sekä tasoittavat tietä sen käyttöönotolle teollisessa mittakaavassa. Langankäsittelyn osaamisemme yhdistettynä Spinnovan innovatiiviseen kuituteknologiaan muokkaa kestävien tekstiilien tulevaisuutta,” kertoo Maria de Belém Machado, Tearfilin toimitusjohtaja.

“Rieter on iloinen voidessaan osallistua huippumoderneilla koneillaan Spinnovan tuotekehitykseen. SPINNOVA®-kuitu on kestävien kuituinnovaatioiden edelläkävijä, jolla on potentiaalia suuren mittakaavan kaupalliseksi tuotteeksi. Rieterillä on syvällistä tekstiiliosaamista kuidusta langaksi, ja se jatkaa Spinnovan tukemista täysin innovatiivisen langan kehräämisessä”, kommentoi Franziska Häfeli, Rieterin myynti- ja markkinointijohtaja.