SPINNOVA® on valittu TIME Best Inventions of 2022 -listalle

TIME Best Inventions -listalle valitaan vuoden edistyksellisimpiä tuotteita ja palveluita, joiden odotetaan muuttavan arkeamme merkittävällä tavalla. SPINNOVA® on valittu näiden käänteentekevien keksintöjen listalle vuonna 2022.

SPINNOVA® on nimetty TIME Best Inventions of 2022 -listalle tyylikategoriassa. Jokavuotinen lista nostaa esiin uraauurtavat keksinnöt, joiden odotetaan muuttavan ihmisten elämää ja koko maailmaa entistä paremmaksi. Tänä vuonna Style-kategoriassa menestyi useampi ratkaisu vastuullisemman muodin edistämiseksi. Listalle nousi SPINNOVA®-kuidun lisäksi mm. Evrnun NuCycl-kuitu, sekä ThredUP-yhtiön tekoälyyn pohjautuva second hand –muodin hakutyökalu.

Sataprosenttisesti uudistuvista raaka-aineista valmistettu SPINNOVA®-tekstiilikuitu on valmistettu ilman haitallisia kemikaaleja, sen tuotanto kuluttaa 99 prosenttia vähemmän vettä ja sen valmistuksesta syntyy 72 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä tavanomaiseen puuvillaan verrattuna.

”Olemme todella innoissamme tästä tunnustuksesta. Uskomme, että maailmaa muutetaan jatkuvalla innovaatiotyöllä, ja meille on kunnia saada tunnustus pyrkimyksillemme muuttaa tekstiiliteollisuuden raaka-ainepohjaa kestävämmäksi”, kertoo Spinnovan toimitusjohtaja Kim Poulsen.

TIME huomioi listallaan tuotteita ja palveluita, jotka ratkaisevat luovalla tavalla merkittäviä ongelmia ja jotka muuttavat ajatteluamme siitä, mikä on mahdollista ja ratkaistavissa. Aiemmin palkittujen yhtiöiden joukossa ovat mm. Dyson, Sony, sekä Allbirds. Listan laatimiseksi TIME arvioi kilpailijoita useiden tekijöiden perusteella, mukaan lukien innovaation omaperäisyys, tehokkuus, kunnianhimo ja vaikuttavuus. Arvioinnin tuloksena syntyi lista 200 uraauurtavasta keksinnöstä eri aloilta.

TIME Best Inventions of 2022 -lista: time.com/best-inventions-2022