Spinnova ja Renewcell aloittavat yhteistyön – tärkeä askel kohti muotiteollisuuden kiertotaloutta

Vastuullisia tekstiilikuituja valmistava Spinnova aloittaa yhteistyön ruotsalaisen tekstiilijätettä kierrättävän Renewcellin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on kehittää ja edistää yhteistä ratkaisua tekstiilijätepohjaisen tekstiilikuidun valmistamiseksi kaupallisessa mittakaavassa. Yhteistyön myötä tekstiilijätteestä on ensimmäistä kertaa mahdollista kehrätä uutta tekstiilikuitua ilman haitallisia kemikaaleja. Ensimmäisten kuluttajatuotteiden arvioidaan olevan saatavilla vuoden 2024 loppuun mennessä.

Palkitut kiertotalouden innovaatioyritykset Spinnova ja Renewcell ryhtyvät yhteistyöhön esitelläkseen teknologiakonseptin tekstiilijätteestä valmistetun tekstiilikuidun tuotannon skaalaamiseen. Uusi kuitutuotantokonsepti yhdistää molempien yritysten patentoitua teknologiaa ja edistää kiertotaloutta muoti- ja tekstiiliteollisuudessa.

Kiertotalouden edelläkävijä Renewcell kierrättää patentoidulla prosessillaan selluloosapitoista tekstiilijätettä, kuten puuvillaa ja viskoosia selluloosatuotteeksi nimeltä CIRCULOSE®. Tämä biohajoava raaka-aine valmistetaan sataprosenttisesti kierrätetyistä tekstiileistä ja siitä voidaan luoda kuitua uusiin vaatteisiin. Tähän asti CIRCULOSE®:sta on valmistettu selluloosapohjaisia muuntokuituja (man-made cellulosic fibres, MMCF), kuten viskoosia. Spinnovan edistyksellisen teknologian avulla CIRCULOSE® voidaan muuttaa uudeksi biopohjaiseksi tekstiilikuiduksi ilman haitallisten kemikaalien käyttämistä kuidun kehruuprosessissa. Kumppanuus on merkittävä askel kasvavan tekstiilijäteongelman ratkaisussa ja asettaa uusia standardeja kestävälle tekstiilikuitujen tuotannolle.

Spinnova on tehnyt onnistuneita kokeita kehräämällä CIRCULOSE®-massasta uutta tekstiilikuitua. Ensimmäiset erät SPINNOVA®-kuitua, joka on valmistettu sataprosenttisesti CIRCULOSE®:sta, on tuotettu lankojen ja kankaiden kehittämistä varten. Ensimmäiset prototyypit valmiista vaatteista on valmistettu puuvillan ja CIRCULOSE®-pohjaisen SPINNOVA®-kuidun sekoitteesta.

"Muotiteollisuus tarvitsee uusia ratkaisuja ja yhteistyötä toimitusketjussaan, mikä tekee tästä kumppanuudesta hyvin jännittävän. Tavoitteemme on nopeuttaa muotiteollisuuden siirtymistä kiertotalouteen ja tutkia vaihtoehtoja poistotekstiileistä valmistetun kuidun tuotannon laajentamiseen. Yhteistyön kehittäminen Renewcellin tiimin kanssa on ollut ilo, ja ensimmäiset testit Renewcellin materiaalin ja Spinnovan teknologian yhdistämisestä ovat olleet lupaavia", sanoo Ben Selby, Spinnovan varatoimitusjohtaja.

"Tekstiiliteollisuus on keskellä massiivista muutosta siirtyessään lineaarisesta liiketoimintamallista kiertotalouteen. Muutos edellyttää uusia kumppanuuksia ja rohkeita, innovatiivisia toimijoita. Spinnovan teknologiasta oppiminen on ollut innostavaa emmekä malta odottaa, että pääsemme julkaisemaan ensimmäisen malliston, jossa on käytetty Spinnovan ainutlaatuisella kehräysteknologialla tuotettua kuitua CIRCULOSE®-materaalista", jatkaa Patrik Lundström, Renewcellin toimitusjohtaja.

Yritykset arvioivat tällä hetkellä vaihtoehtoja tekstiilistä tekstiiliin -kuitutuotannon laajentamiseen mahdollisten kumppaneiden kanssa ja suunnittelevat ensimmäisen kuluttajamalliston kehittämistä CIRCULOSE®-pohjaisesta SPINNOVA®-kuidusta. Ensimmäisten kuluttajatuotteiden odotetaan saapuvan markkinoille vuoden 2024 lopussa.