Spinnova esittelee vastuullisia farkkukankaita alan ammattilaismessuilla Amsterdamissa

Vastuullista tekstiilikuitua valmistava teknologiayritys Spinnova esittelee ensimmäiset farkkukankaat, joiden valmistuksessa on käytetty SPINNOVA®-kuitua. Spinnovan teknologialla tekstiilikuitua voidaan tuottaa farkkukankaisiin ilman haitallisia kemikaaleja ja merkittävästi alhaisemmilla hiilidioksidipäästöillä ja vedenkulutuksella verrattuna perinteiseen puuvillan tuotantoon*. Teknologia mahdollistaa vähemmän luonnonvaroja kuluttavan tavan valmistaa farkkukangasta luopumatta kankaalle ominaisesta ryhdikkäästä ulkonäöstä ja tuntumasta.

Viime vuonna maailman farkkutuotanto ylitti jo kolme miljardia paria, ja farkuista on tullut vaatekaappiemme kestosuosikki. Tästä huolimatta niiden valmistukseen liittyviin vastuullisuushaasteisiin on löydetty vain vähän uusia ratkaisuja ja innovaatioita. Ratkaistaviin haasteisiin lukeutuvat esimerkiksi runsas vedenkulutus ja voimakkaiden kemikaalien käyttö, värjäys sekä huono kierrätettävyys, sillä farkuissa usein käytetyt kangassekoitteet sisältävät puuvillan lisäksi esimerkiksi elastaania ja polyesteriä.

Vastuullista tekstiilikuitua valmistava Spinnova esitteli tänään vuotuisilla Kingpins-messuilla Amsterdamissa ensimmäiset farkkukankaat, joiden valmistuksessa on käytetty puupohjaista SPINNOVA®-kuitua. Pilottituotteet osoittavat Spinnovan teknologian mahdollisuudet parantaa farkkukankaan vastuullisuutta useilla tavoilla. Kun SPINNOVA®-kuitu valmistetaan sertifioidusta eukalyptussellusta, sillä on 99 prosenttia pienempi vedenkulutus ja 74 prosenttia matalammat hiilidioksidipäästöt perinteiseen puuvillaan verrattuna*. Kuidun kehruuprosessissa ei käytetä haitallisia kemikaaleja ja mekaanisen prosessin ansiosta kuidussa on luonnollinen tuntuma. Lisäksi SPINNOVA®-kuidun valmistuksessa käytetyn raaka-aineen alkuperä on täysin jäljitettävissä.

Farkkuteollisuudessa ei tehdä kompromisseja laadun suhteen. Tämä on ollut tähän asti haaste uusia materiaalivaihtoehtoja etsiville kangasvalmistajille, sillä useimmat tekokuiduista valmistetut kankaat eivät tunnu samalta kuin paksut puuvillapohjaiset farkkukankaat. Ensimmäiset testit ovat osoittaneet, että SPINNOVA®-kuidun ja puuvillan sekoituksesta valmistettu kangas säilyttää halutut ominaisuudet ja täyttää kankaan esteettiset vaatimukset.

"Meillä on tilaisuus vaikuttaa merkittävällä tavalla ikonisen vaatekappaleen raaka-ainepohjaan ja tuotantoketjuun. Pystymme ratkaisemaan Spinnovan teknologian avulla useita kestävyyshaasteita samalla kun säilytämme laadun, jota hyviltä farkuilta odotetaan. Spinnova tekee yhteistyötä farkkualan kumppaneiden kanssa löytääkseen kankaaseen optimaalisen suhteen SPINNOVA®-kuitua sekä käyttääkseen kuidun ominaisuuksia parhaalla mahdollisella tavalla”, kertoo Spinnovan vastuullisuusjohtaja Shahriare Mahmood.

“Olemme saaneet erittäin kiinnostuneen vastaanoton brändeiltä. Odotamme innolla yhteistyön laajentamista farkkutehtaiden ja brändikumppaneiden kanssa lanseerataksemme yhdessä ensimmäiset kaupalliset farkkutuotteemme”, kertoo Spinnovan myyntijohtaja Allan Andersen.

Spinnova odottaa ensimmäisten SPINNOVA®-kuidusta valmistettujen kankaiden ja kuluttajatuotteiden tulevan markkinoille seuraavan 12 kuukauden aikana. Ensimmäiset farkkutuotteet esitellään Kingpins-ammattilaismessuilla Amsterdamissa 18.-19. lokakuuta 2023.

*Tuotteen hiilijalanjäljen laskennan on toteuttanut ulkopuolinen asiantuntija, ja siinä on noudatettu ISO 14067:2018 -standardia. Laskentaan sisältyvät raaka-aineiden hankintaan, raaka-aineiden kuljetukseen ja tuotteiden valmistamiseen liittyvät hiilidioksidipäästöt (ns. kehdosta tehtaan portille). Lisäksi Ecoinvent-tietokantaa on käytetty lähteenä perinteisen puuvillan keskimääräisille päästöille globaalisti. Veden kulutuksen elinkaaren aikaisten vaikutusten vertailun on toteuttanut Spinnovalle ulkoinen asiantuntija.