Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotukset Spinnovan Oyj:n 2024 yhtiökokoukselle

SPINNOVA OYJ, YHTIÖTIEDOTE, 3.4.2024 KLO 16.30

Spinnova Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunta on toimittanut yhtiön hallitukselle ehdotuksensa vuoden 2024 varsinaiselle yhtiökokoukselle.

1)      Hallituksen jäsenten palkitseminen

Spinnova Oyj:n nimitystoimikunta ehdottaa, että yhtiön hallituksen jäsenille maksettaisiin kiinteä kuukausipalkkio seuraavasti: Puheenjohtajalle 6 000 euroa, varapuheenjohtajalle 4 000 euroa ja hallituksen varsinaiselle jäsenelle 2 000 euroa. Erillisiä kokous- tai valiokuntapalkkioita ei maksettaisi. Matkakulut korvataan yhtiön matkustusohjesäännön mukaisesti.

2)      Hallituksen jäsenten lukumäärä

Spinnova Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten määrä kaudelle, joka päättyy vuoden 2025 yhtiökokouksen päättyessä on seitsemän (seitsemän vuonna 2023).

3)      Hallituksen jäsenten valitseminen

Jari Vähäpesola (syntynyt 1959) on toiminut Spinnovan hallituksen neuvonantajana joulukuusta 2023 alkaen. Vähäpesola on tehnyt yli 36 vuoden uran Valmet Oyj:ssä monien eri liiketoiminta-alueiden johdossa. Viimeisimpänä hän toimi paperiliiketoiminnasta vastaavana johtajana ja johtoryhmän jäsenenä (2011–2023). Koulutukseltaan hän on konetekniikan diplomi-insinööri.

Vesa Silaskivi (syntynyt 1966) on hallituksen jäsen useissa eri yhtiöissä, kuten Biohit, Foamit Group, Lumme Energia, Savonlinja ja Sarastia. Hän on toiminut yritysjohdon tehtävissä muun muassa Elisan talous- ja rahoitusjohtajana, Valion yrityssuunnittelujohtajana ja HPP:n toimitusjohtajana. Hänellä on laaja kokemus kansainvälistymisestä, yhteisyhtiöistä, kiertotaloudesta ja tekstiilitoimialalta. Koulutukseltaan hän on oikeustieteen tohtori ja kauppatieteen lisensiaatti.

Sebastian Vinsten (syntynyt 1977) toimii ruotsalaisen muotibrändi NA-KD:n hankintajohtajana. Vinstenilla on yli 23 vuoden kansainvälinen työkokemus muotialalta Skandinaviasta ja Kiinasta. Aikaisemmin hän on ollut muun muassa brändijohtaja DK Company:iin kuuluvassa naistenvaatebrändi-Fransassa (2019-2021), varatoimitusjohtaja ja Vice President Brand (2017-2019) sekä globaali osto- ja suunnittelujohtaja (2013-2019) J.Lindebergilla, ja tuote- ja brändijohtaja Bestsellerilla Kiinassa (2008-2013). Hänellä on kandidaatintutkinto kansainvälisestä liiketoiminnasta.

Nykyisistä hallituksen jäsenistä Juha Salmela, Harri Sundvik ja Kirsi Sormunen eivät asetu ehdolle seuraavalle hallituksen toimikaudelle.

Kaikki hallitukseen ehdotetut henkilöt ovat antaneet suostumuksensa hallitustyöskentelyyn.

"Uudet hallituksen jäsenet tuovat mukanaan keskeistä osaamista ja kansainvälistä kokemusta sekä teknologia-alan valmistavasta teollisuudesta että muotiteollisuudesta, mikä istuu hyvin Spinnovan päivitettyyn teknologiamyyntiin keskittyvään strategiaan. Haluan myös kiittää lähteviä hallituksen jäseniä heidän arvokkaasta työstään yhtiön tukemisessa", kommentoi hallituksen puheenjohtaja Janne Poranen.

Hallituksen jäsenten valintamenettelyyn liittyen osakkeenomistajien nimitystoimikunta suosittelee, että osakkeenomistajat harkitsevat ehdotusta yhtiökokouksessa kokonaisuutena. Tämä suositus perustuu siihen, että osakkeenomistajien nimitystoimikunta vastaa siitä, että esitetty hallitus on sellainen, jolla on paras mahdollinen osaaminen ja kokemus yhtiön ohjaamiseen, ja että hallituksen kokoonpano vastaa myös Suomen listayhtiöiden hallintokoodin vaatimuksia.

Nimitystoimikunta toteaa, että kaikki esitetyt hallituksen jäsenet ovat yhtiöstä riippumattomia, pois lukien Janne Poranen, johtuen hänen työsuhteestaan yhtiöön sekä Julio Ramundo, johtuen hänen johtotehtävästään Suzano S.A:n palveluksessa, jolla on läheinen yhteistyösuhde Spinnovaan. Kaikki esitetyt hallituksen jäsenet, jotka ovat riippumattomia yhtiöstä, ovat myös riippumattomia yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista. Spinnovan määritelmä hallituksen jäsenten riippumattomuudesta vastaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia (2020).

Hallituksen jäsenten toimikausi päättyy vuoden 2025 varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä.

Spinnova Oyj:n nimitystoimikunta

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta muodostettiin 4.9.2023. Siihen kuuluvat: Hanna Liiri (Besodos Investors Oy), joka toimi nimitystoimikunnan puheenjohtajana, Janne Poranen (Spinnova Oyj:n hallituksen puheenjohtaja), Ilkka Kivimäki (Maki.vc Fund I Ky) ja Julio Ramundo (Suzano S.A.).

Nimitystoimikunta teki yllä mainitut ehdotukset yksimielisesti.

Nimitystoimikunnan ehdotukset tullaan sisällyttämään Spinnovan yhtiökokouskutsuun, joka julkaistaan erillisenä tiedotteena myöhemmin.

Lisätietoja antavat:

Lasse Holopainen
Lakiasiainjohtaja ja nimitystoimikunnan sihteeri
lasse.holopainen@spinnova.fi

SPINNOVA®-kuitu ei tuota lainkaan sivuvirtoja tai mikromuovia, ja sen CO2-päästöt ja vedenkäyttö ovat minimaaliset.

SPINNOVA®-materiaalit ovat nopeasti maatuvia ja kierrätettäviä. Spinnova on sitoutunut käyttämään vain vastuullisia raaka-aineita kuten FSC-sertifioitu puu ja jätevirrat. SPINNOVA®-kuitu tuotetaan ilman haitallisia tai monimutkaisia kemiallisia prosesseja, ja se tuntuu luonnollisilta kuiduilta kuten puuvilla ja pellava.

Spinnovan osakkeet (SPINN) noteerataan Nasdaq First North Growth Market Finland-kasvumarkkinapaikalla.

SPINNOVA®-kuidun verkkopalvelu: www.spinnova.com
Spinnova-konsernin verkkopalvelu: www.spinnovagroup.com