Korjaus: Spinnova ja adidas julkistavat ensimmäisen kaupallisen tuotteensa

SPINNOVA OYJ, YHTIÖTIEDOTE, 11.2.2022 KL 15.15 EET
SISÄPIIRITIETOA

Alkuperäisestä tiedotteesta 10.2.2022 puuttui maininta, että tiedote sisälsi sisäpiiritietoa, ja siitä puuttui perustunnistetietoja ja yhteystietoja. Tämä tiedote korvaa alkuperäisen tiedotteen.

KORJAUS: SPINNOVA JA ADIDAS JULKISTAVAT ENSIMMÄISEN KAUPALLISEN TUOTTEENSA

Spinnova ja adidas lanseeraavat tänään täysin uuden hupparin, TERREX HS1:n, joka on ensimmäinen SPINNOVA®-materiaalista tehty adidas-tuote. Lanseeraus on tärkeä askel SPINNOVA®-materiaalien tuomiseksi kuluttajien saataville globaalisti.

Kahdeksan kuukautta kumppanuutensa julkistamisen jälkeen Spinnova ja adidas julkistavat tänään ensimmäisen SPINNOVA®-kuitua hyödyntävän adidas-tuotteen. TERREX HS1 on ulkoilijoille suunniteltu välikerrosvaate, jonka avulla adidas tutkii vastuullisemman tekstiilin mahdollisuuksia. Sen neulottu materiaali on sekoite, jossa luomupuuvillaa ja vähintään 25% puupohjaista SPINNOVA®-kuitua. Tuotteessa ei ole käytetty väri- tai valkaisuaineita, vaan se hyödyntää materiaalien luonnollista väriä.

Erä TERREX HS1 -hupparia on saatavilla adidas.comin ja muiden valittujen vähittäismyyntipisteiden kautta heinäkuusta alkaen, mikä on merkittävä askel Spinnovan  kaupallistamisessa.
– Spinnovan missio on muuntaa koko globaalin tekstiiliteollisuuden raaka-ainepohja tarjoamalla sen käyttöön mullistavan vastuullisia, laadukkaita tekstiilimateriaaleja. Olemme todella ylpeitä tuloksista, joita tiimimme ovat saavuttaneet yhdessä. Tämä lanseeraus on tärkeä askel yhteisellä kaupallisella taipaleellamme, toteaa Spinnovan toimitusjohtaja ja toinen perustaja Janne Poranen.

Spinnovan ensimmäisen kaupallisen mittakaavan tehtaan odotetaan valmistuvan Jyväskylässä tämän vuoden lopussa. Spinnovalla ja sen Woodspin-yhteisyrityskumppani Suzanolla on tavoitteena saavuttaa globaalisti miljoonan tonnin vuotuinen SPINNOVA®-kuitukapasiteetti seuraavan 10-12 vuoden kuluessa.

adidas ryhtyi ankkurisijoittajaksi Spinnovan listautumisannissa viime kesäkuussa, varmistaakseen itselleen osan tulevasta SPINNOVA®-volyymista.
– SPINNOVA®-kuidun käyttäminen mahdollistaa adidakselle laadukkaiden vaatteiden valmistuksen pienentäen samalla CO2-päästöjä, vedenkäyttöä ja jätettä, joita yleensä syntyy tällaisten tuotteiden valmistuksessa. TERREX HS1 on iso askel adidaksen matkalla kohti tavoitettamme luoda yhdeksän kymmenestä tuotteesta käyttäen ekologista teknologiaa, materiaalia, suunnittelua tai valmistustapaa vuoteen 2025 mennessä, sanoo adidaksen TERREX-brändin toimitusjohtaja Carla Murphy.

SPINNOVA® on kierrätettävä, vastuullisesti hankitusta puusta ilman haitallisia kemikaaleja valmistettu tekstiilikuitu. Se tuottaa 65% vähemmän CO2-päästöjä ja kuluttaa 99% vähemmän vettä kuin puuvillan tuotanto, eikä kuitu sisällä lainkaan mikromuovia.

Vaikka lanseeraus on merkittävä asia Spinnovan kaupallistamiselle, sillä ei ole mainittavaa vaikutusta Spinnovan taloudelliseen menestykseen vuonna 2022, jolloin pääosan Spinnovan liikevaihdosta odotetaan tulevan teknologiamyynnistä sen yhteisyrityksille.

Lisätietoja antaa:

Janne Poranen
janne.poranen@spinnova.fi

Hyväksytty neuvonantaja

Alexander Corporate Finance Oy
P. 050 520 4098

Spinnova mullistaa tekstiilien valmistustavan globaalisti. Spinnova on kehittänyt uudenlaisen teknologian tekstiilien valmistamiseen puusta ja jätevirroista kuten nahka-, tekstiili- tai ruokajäte, ilman haitallisia kemikaaleja.

Patentoitu SPINNOVA®-kuitu ei tuota yhtään jätettä, sivuvirtoja tai mikromuovia, ja sen aiheuttamat CO2-päästöt ja vedenkäyttö ovat minimaaliset. SPINNOVA®-materiaalit ovat nopeasti biohajoavia ja täysin kierrätettäviä.

Spinnova on sitoutunut käyttämään ainoastaan ekologisia raaka-aineita kuten FSC-sertifioitua puuta tai jätevirtoja. Spinnova tekee yhteistyötä johtavien tekstiilialan brändien ja teollisten kumppaneiden kanssa kaupallistaakseen SPINNOVA®-tekstiilit globaalisti. Spinnovalla on teollisen mittakaavan pilottitehdas Suomessa, ja se on skaalaamassa tuotantoaan kaupallisiin volyymeihin.

www.spinnova.com
www.spinnovagroup.com