Icebreaker® ja Spinnova kehittävät kierrätettäviä SPINNOVA®-merinovilla -sekoitteita

Vastuullisia tekstiilimateriaaleja kehittävä Spinnova ja VF-konserniin kuuluva Icebreaker® kehittävät yhdessä kierrätettäviä välikerrostuotteita, jotka on tehty uuden sukupolven sekoitteesta merinovillaa ja huippuekologista SPINNOVA®-kuitua, jonka voi käyttää uudelleen useita kertoja.

Icebreakerin ja Spinnovan yhteinen taival on saanut alkunsa yhteisestä näkemyksestä, että parhaat ratkaisut tulevat luonnosta. Icebreaker on perustettu tarjoamaan biopohjaisia vaihtoehtoja tekokuiduille, ja Spinnovan teknologia on syntynyt hämähäkkien verkonkudonnan innoittamana.

Spinnova ja Icebreaker ovat aloittaneet yhteistyönsä solmimalla tuotekehityssopimuksen SPINNOVA®-kuidusta ja merinovillasta tehdyistä välikerrosmateriaaleista, joilla on minimaalinen ympäristövaikutus ja korkea suorituskyky. Spinnovan ja Icebreakerin kehittämä sekoite on ekologinen, miellyttävä ja täysin kierrätettävä. Nyt kehitettävästä langasta voi käytön jälkeen erotella villan ja SPINNOVA®-kuidun, millä päästäisiin jälleen askelen lähemmäs suljettua kiertoa ja pienennettäisiin tuotteiden ympäristöjalanjälkeä.

Icebreaker on alansa vastuullisuuspioneeri, jolla on kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteet kuten tekokuitujen käytön lopettaminen vuoteen 2023 mennessä. Vuonna 2020 Icebreakerin materiaaleista oli peräti 91% merinovillaa tai kasvipohjaisia kuituja. Icebreakerin korkeat ympäristöstardardit ja Spinnovan ympäristöystävällinen missio sopivatkin ihanteellisesti yhteen.

– Luonto on sankarimme ja inspiraation lähde. Innostuimme kovasti tutustuessamme Spinnovan lähestymistapaan; kuidunvalmistukseen, joka matkii luonnon omia prosesseja. Yhteisen innoituksen lisäksi SPINNOVA®-kuidun uudelleenkäyttöpotentiaali tekee kehittämistämme tuotteista mullistavan kierrätettäviä. Spinnova-kumppanuus auttaa meitä toteuttamaan strategiaamme eli kehittämään kiertotalouden liiketoimintamalleja ja ajamaan ekologista suunnittelua eteenpäin, toteaa Icebreakerin tuotesuunnittelusta globaalisti vastaava johtaja Alistair Smith.

Vastuullinen ja kierrätettävä SPINNOVA®-kuitu valmistetaan ilman haitallisia kemikaaleja. SPINNOVA®-kuidun valmistus kuluttaa 99,5% vähemmän vettä ja tuottaa 64,5% vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin puuvilla raaka-aineiden viljelystä kuituprosessiin. Spinnovan mekaanisen prosessin ansiosta kuiduista voidaan myös tehdä mekaanisella prosessilla uutta kuitua, edelleen ilman haitallisia kemikaaleja, hävikkiä tai laadun heikkenemistä. SPINNOVA®-kuidulla on myös vahvat lämmöneristysominaisuudet, joten se on merinovillalle mainio kumppani.

Koska Spinnovan puupohjainen kuitu tuotetaan puhtaasti ilman kemiallista liuotusta toisin kuin selluloosapohjaiset muuntokuidut, SPINNOVA®-kuitu luokitellaan kategoriaan ”Muut kasvipohjaiset kuidut” Textile Exchangen, tekstiilialan voittoa tavoittelemattoman järjestön, vuosittaisen tekstiilikuitu- ja materiaaliraportin mukaan.

– Olemme tosi ylpeitä Icebreaker-yhteistyöstä ja jatkamme mielenkiinnolla kokeiluja siitä, miten SPINNOVA® voi taistella ilmastonmuutosta vastaan sekä ekologisena uutena materiaalina että mullistavan kierrätettävänä materiaalina, joka voidaan käyttää uudelleen ja uudelleen, kommentoi Spinnovan toimitusjohtaja ja toinen perustaja Janne Poranen.

Kumppanusten kehittämän kaltaista materiaalia ei ole vielä kukaan maailmassa kehittänyt. Tämä rohkea projekti osoittaa, että Icebreaker on vastuullisen kehityksen etulinjassa ja myös osa laajempaa tekstiilialan liikehdintää kierrätettävien, ekologisten tuotteiden kehittämiseksi. Spinnova esimerkiksi julkisti hiljattain yhteistyönsä The North Facen® kanssa. The North Face ja Icebreaker ovat kumpikin osa VF-konsernia.

Spinnova rakentaa ensimmäistä kaupallista tehdastaan Jyväskylään, vastatakseen globaalien tekstiilibrändien kasvavaan ekologisten materiaalien kysyntään. SPINNOVA®-kuitua tuottavan tehtaan arvioidaan olevan valmis vuoden 2022 lopussa. Spinnova rakentaa tehtaan yhteisyritykselleen Woodspinille, jonka se on perustanut strategisen kumppaninsa Suzanon, maailman suurimman markkinasellun tuottajan, kanssa. Spinnovan pitkän ajan liiketoimintatavoitteisiin kuuluu miljoonan tonnin vuosittaisen SPINNOVA®-kuidun tuotantokapasiteetin saavuttaminen seuraavan 10-12 vuoden aikana.