Business Finlandilta tuotekehitysrahoitusta SPINNOVA®-kuidun valmistamiseen tekstiili- ja maatalousjätevirroista

SPINNOVA OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE 14.8.2023, KLO 11.00

Business Finland on myöntänyt Spinnovalle tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoitusta enintään 1,9 miljoonaa euroa aikavälille 15.4.2023 – 14.4.2025. Kyseessä on avustus, jonka suuruus on 50 % projektin kokonaiskustannusarviosta 3,9 miljoonaa euroa.

Tuotekehitysprojektin tavoitteena on mahdollistaa SPINNOVA®-kuidun valmistaminen tekstiili- ja maatalousjätevirroista pilottimittakaavassa. Projektin tuloksena syntyvässä jauhatusympäristössä voidaan myös kierrättää SPINNOVA®-kuitua. Tuotekehitysprojektin myötä Spinnovan teknologiatarjontaa pyritään laajentamaan jauhatus- ja kuidunkierrätyskomponenteilla, joita SPINNOVA®-kuitua valmistavat tehtaat voisivat käyttää. Tämä avaa Spinnovalle uusia strategisia mahdollisuuksia laajentaa liiketoimintaansa. Energiatehokkaamman jauhatuksen odotetaan myös parantavan SPINNOVA®-kuidun kilpailukykyä.

”Business Finlandin avustus tukee kehitystyötämme, jotta olisimme tulevaisuudessa entistäkin kestävämpiä ja kilpailukykyisempiä voidessamme tarjota teknologiaa, joka mahdollistaa useiden kiertotalousraaka-aineiden käytön tekstiilikuidun valmistuksessa”, Spinnovan teknologiajohtaja ja toinen perustaja Juha Salmela toteaa.

Spinnova Oyj

Lisätiedot:
Sophie Jolly

Interim Head of Investor Relations

sophie.jolly@spinnova.fi

Jakelu:
Päämediat

Spinnova – Vastuullisia tekstiilimateriaaleja, luonnollisesti

Spinnova mullistaa tekstiilien valmistustavan globaalisti. Spinnova on kehittänyt uudenlaisen teknologian tekstiilien valmistamiseen puusta ja jätevirroista kuten nahka-, tekstiili- tai ruokajäte, ilman haitallisia kemikaaleja.

Patentoitu SPINNOVA®-kuitu ei tuota lainkaan jäte- tai sivuvirtoja tai mikromuovia, ja sen CO2-päästöt ja vedenkäyttö ovat minimaaliset.

SPINNOVA®-materiaalit ovat nopeasti maatuvia ja kierrätettäviä. Spinnova on sitoutunut käyttämään vain vastuullisia raaka-aineita kuten FSC-sertifioitu puu ja jätevirrat. SPINNOVA®-kuitu tuotetaan ilman haitallisia tai monimutkaisia kemiallisia prosesseja, ja se tuntuu luonnollisilta kuiduilta kuten puuvilla ja pellava.

Spinnova on palkittu mm. Fast Company -lehden, ISPO:n, Scandinavian Outdoorin, ANDAMin, Monoclen ja Marie Claire UK:n vastuullisiin innovaatioihin liittyvissä kilpailuissa.

Spinnovan osakkeet (SPINN) noteerataan Nasdaq Helsinki First North -kasvumarkkinapaikalla.

SPINNOVA®-kuidun verkkopalvelu: www.spinnova.com

Spinnova-konsernin verkkopalvelu: www.spinnovagroup.com